Handbaltoernooi

Wij doen elk jaar mee aan het handbaltoernooi met de groepen 3 t/m 7. Dit gezellige toernooi wordt georganiseerd door handbalvereniging BDC Soest. Er wordt gespeeld op de velden aan de Henriëtte Blaeckweg in Soest. Dit jaar is het toernooi op woensdag 22 mei 2024. Iedereen kan meedoen. In de gymzaal oefenen we!

Voor elk toernooi geldt dat we alleen teams kunnen inschrijven als een ouder bereid is te begeleiden. Als teambegeleider hoeft u geen verstand te hebben van handbal, dat regelen de kinderen en de scheidsrechters.

Groepen 3 en 4
De groepen 3 en 4 spelen op een half handbalveld (minihandbal). Zij spelen met 5 veldspelers en 1 keeper. Het team is gemengd en moet bestaan uit minimaal 2 jongens en 2 meisjes. Wisselen is onbeperkt toegestaan. Deze teams starten gewoonlijk rond 13.00 uur. Laatste wedstrijd rond 15.30 uur.

Groepen 5 en 6
De groepen 5 en 6 spelen op een normaal handbalveld volgens de NHV-spelregels. Zij spelen met 6 veldspelers en 1 keeper. Het team is gemengd en moet bestaan uit minimaal 2 jongens en 2 meisjes. Wisselen is onbeperkt toegestaan. Deze teams starten gewoonlijk rond 14.00 uur. Laatste wedstrijd rond 17.00 uur.

Groep 7
Groep 7 speelt op een normaal handbalveld volgens de NHV-spelregels. Zij spelen met 6 veldspelers en 1 keeper. Het team bestaat geheel uit jongens of meisjes. Wisselen is onbeperkt toegestaan. De winnaars van groep 7 mogen Soest vertegenwoordigen tijdens de regionale schoolhandbaltoernooi volgend voorjaar. Afhankelijk van het aantal aanmeldingen starten de teams rond 15:30 uur en is de laatste wedstrijd rond 18:00 uur.

De start- en eindtijden zijn een schatting. Dit is elk jaar weer afhankelijk van het aantal scholen dat meedoet.

Begeleiding

Verzoek aan de begeleiders om hun team een kwartier voor aanvang van de eerste wedstrijd te melden bij het wedstrijdsecretariaat. Welke kinderen in uw team spelen hoort u van de leerkracht. Het exacte speelschema ontvangt u zodra de handbalvereniging dit klaar heeft.

Elke wedstrijd duurt ca. 12 minuten. Het eindsignaal van de ene wedstrijd is tevens het beginsignaal van de volgende wedstrijd! Dus het team dient klaar te staan bij het veld nog voor de vorige wedstrijd is afgelopen!

Bij een gelijke stand wordt er ten eerste gekeken naar het doelgemiddelde, ten tweede naar het onderlinge resultaat en ten derde het aantal eigen gemaakte doelpunten. Is er dan nog geen verschil dan worden er strafworpen genomen.

De prijsuitreiking is zo snel mogelijk na de laatste wedstrijd van elke poule.

Spelregels

• Het omcirkelde doelgebied inclusief de cirkellijn mag niet betreed worden door aanvallers en verdedigers.
  • Wel kan binnen de cirkel gescoord worden bijvoorbeeld, door voor de cirkel op te springen en voor de landing de bal te schieten (zwevend dus), het zogenaamde sprongschot.
  • Meer dan 3 stappen met de bal is niet toegestaan.
  • Wel mag er met de bal onbeperkt gedribbeld worden. Een ‘second dribbel’ is niet toegestaan.
  •  Bij grove overtredingen heeft de scheidsrechter het recht om de betreffende speler(ster) een uitsluiting van 2 minuten op te leggen en zelfs een totale uitsluiting als het heel gemeen is.