Een beetje inzicht in het reilen & zeilen op de...

MediaMasters

Meld je aan voor het landelijke webinar Mediawijsheid 2023 op 13 november 20.00 uur.

Wij doen ook dit jaar mee aan MEDIAMASTERS!

TV, internet, social media, games en mobiele telefonie. Kinderen komen er dagelijks mee in aanraking en zijn er vaak uren mee bezig. De mogelijkheden die media bieden zijn grenzeloos. Ze beleven er veel plezier aan maar weten niet altijd hoe ze media kritisch kunnen bekijken of hoe ze er zelf bewust mee om kunnen gaan.

Groep 7 & 8 doet mee aan het programma ‘MediaMasters om aandacht te geven aan mediawijsheid en leerlingen te laten ervaren hoe mediawijs ze echt zijn. MediaMasters wordt elk jaar gehouden in de Week van de Mediawijsheid. In groep 7 & 8 gaan kinderen steeds zelfstandiger met media aan de slag, maar staan ze nog wel open voor een goed gesprek over mediawijsheid thuis en op school.

MediaMasters is een super spannende, interactieve media-ervaring. Tijdens de landelijke wedstrijd van MediaMasters worden leerlingen vijf speldagen lang uitgedaagd om de hoofdrolspelers in de game te helpen. Hiervoor kunnen zij in de klas en thuis MediaMissies volbrengen. Dat zijn vragen en opdrachten over mediawijsheid. De klas die de meeste bits (punten) scoort, mag zich de ‘meest mediawijze klas van Nederland’ noemen, en wint mooie prijzen. Iedere leerling ontvangt na afloop een MediaMasters-certificaat van deelname.

Rol van de ouders en/of verzorgers
Met MediaMasters gaan de kinderen in de klas aan de slag met mediawijsheid, maar ook thuis kunnen de kinderen verder met het thema en extra punten verdienen voor de klas. Op mediamasters-extra.nl tref je allerlei mediawijze spellen en opdrachten die individueel of samen gespeeld kunnen worden. Zo kun je samen met je kind het gesprek aangaan over gamen, sociale media en internet met MediaMatties. Zijn jullie het altijd met elkaar eens, of zijn er verschillen?

Meer informatie vindt u op mediamasters.nl en op weekvandemediawijsheid.nl

Netwerk Mediawijsheid
MediaMasters en de Week van de Mediawijsheid zijn een initiatief van Netwerk Mediawijsheid, dat met meer dan duizend aangesloten organisaties werkt aan een Nederland waarin iedereen mediawijs is – of bezig is dat te worden. Het netwerk wordt aangestuurd door vijf organisaties uit het netwerk: Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid, ECP | Platform voor de InformatieSamenleving, Human, Kennisnet en Koninklijke Bibliotheek. ThemaMissies en vragen in MediaMasters worden samengesteld uit het aanbod van het netwerk.

Meer actueel nieuws